CLARK ÁDÁM TÉR

 

BUDAPEST – A SZÉCHENYI LÁNCHÍDHOZ ÉS A BUDAI VÁRALAGÚTHOZ KAPCSOLÓDÓ KÖZTERÜLETEK REKONSTRUKCIÓJA ÉS FEJLESZTÉSE

A projekt célja, hogy a történelmi örökség és a meglévő adottságok figyelembevételével a jelenlegi közlekedési struktúra átrendezésével, új zöldfelületek kialakításával és a közterületek megújításával egységes arculatú, a szomszédos területekkel harmonizáló, vegyes forgalmú közlekedési csomópont jöjjön létre.

A körfogalom és környezetének kialakításában fokozott hangsúlyt kapott – a Lánchíd és az Alagút alkotta tengelyvonal mentén – a szimmetrikus téralakításra. Fenti szimmetriát erősítik a Lánchíd torkolatánál elhelyezett kandeláberek és fásított, biodiverz virágágyások, továbbá az Alagút utcában a kétoldali fatelepítés.

A körforgalom eredetileg 40 m átmérőjű közepe 21 méterre csökkent, melynek az új reprezentatív virágágyása a Mátyás-templom rózsaablakának mintázatát idézi. A körforgalom területének csökkentése által megnövekedett a gyalogos felületek aránya, melyek új ülőhelyekkel ellátva, évelőkkel és fákkal betelepítve immár közlekedési szerepükön túl pihenő funkciót is betöltenek.

A Budavári Sikló fogadóterének megújításánál elsődleges cél volt, hogy a tér ne csupán áthaladásra szolgáljon, hanem hosszabb tartózkodásra is csábítson. Ennek érdekében a területen árnyékot adó fák, leülésre alkalmas támfallal körülvett növényágyások, kényelmes utcabútorok, párásító berendezések, illetve a meglévőkkel azonos típusú kandeláberek kapnak helyet.

A fogadótér területe erőteljesen lejt a körforgalom irányába. Az eredeti terepviszonyok minimális megváltoztatásával a burkolatról a vizet a favermek felé vezetjük, biztosítva ezzel a telepített fák vízellátását (SFR).

A Lánchíd utca jelen tervezéssel érintett szakasza mintegy befejező eleme a korábban felújított Lánchíd utcának, amely egyben összeköttetést is biztosít a Clark Ádám térrel, illetve közvetve a Fő utcával. Az utca keleti oldalán meglévő MOL Bubi állomás és rollerpont változatlanul a helyén marad. Az utcaszakasz teljes hosszán kétoldali fasor létesül, a Stockholm módszerrel telepített fasor egyedeihez rácsos folyókákkal vezetjük a gyalogos felületekről összegyűjtött csapadékvizet.

2023


Környezetrendezési engedélyezési terv


Megbízó: Budapest Közlekedési Központ Zrt.

Konzorciumi partner : Főmterv Zrt. (útterv, forgalomtechnika, közműterv, világítási terv)

Tájépítész tervező: Korzó Tervezési Stúdió Kft.

Vízgépészet: Ganz HYDRO Kft.

Látványterv: Kiss János (VR Works)

Területnagyság: 9500 m2